logo TO wit

Historie

Zo rond 1955 waren twee zeer innovatieve optiekspecialisten werkzaam bij een van de grootste cameramerken. Een merk dat nog steeds toonaangevend is in de professionele fotografische markt.
De twee Japanse technici ontwikkelden een voor die tijd spectaculair type objectief: het zoomobjectief. Tot die tijd was het alleen maar mogelijk om met vaste brandpunten te werken. Dat betekende dat fotografen op stap gingen met een hele reeks verschillende objectieven, teneinde de verschillende onderwerpen met een passende beeldhoek te kunnen vastleggen.
Met de 'ontdekking' van het zoomobjectief werd het nu ineens mogelijk om met één enkel objectief een hele reeks verschillende onderwerpen te vereeuwigen.
Het ontwerpen en maken van zoomobjectieven vergde veel kennis, tijd en inspanning. Het was veel duurder dan het ontwerpen van objectieven met een vast brandpunt. De objectieven zouden daarom ook vele malen duurder zijn. De directie van het bekende cameramerk was daarom niet erg gecharmeerd van het idee en vroeg de twee vooruitstrevende technici zich te beperken tot 'gewone' objectieven.

De twee waren zo overtuigd van de mogelijkheden van zoom dat ze erop rekenden dat fotografen de hogere prijs er wel voor over hadden. Ze besloten daarom voor zichzelf te beginnen en zich met hun bedrijf toe te leggen op het ontwerpen en maken van topkwaliteit zoomobjectieven. Zo is Tokina ontstaan.

Dankzij het inzicht van de twee Japanners en hun nimmer aflatende wil de beste optische en mechanische kwaliteit in hun objectieven te verenigen, werd Tokina in korte tijd een wereldmerk. Op enig moment was Tokina de grootste objectieffabrikant die niet een eigen camera maakte. Gevolg was dan ook dat tal van cameramerken hun objectieven in de Tokinafabriek lieten maken, maar dan met hun eigen camera-merknaam erop.

AT-X107-Image-08Tokina AT-X 107 AF DX NH Fisheye @ 17mm f/8

Ontmoet ons

  KT photocontest wide400 20170704 bann veluwse